HOP 2013 – 7 DISCIPLÍN ZA 8 DNÍ

Categories: Aktuality,Z cest

HOP 2013 – 7 DISCIPLÍN ZA 8 DNÍ

Již potřetí se mezinárodní závody historických kluzáků s tradičním názvem Hronovské Orlíkovské Přeháňky pořádali na letišti ve Velkém Poříčí v srpnovém termínu. A zatímco předchozí ročníky dosáhly uletění pěti disciplín v jednom týdnu, letos nám Termoska nadělil pouhopouhý jeden den volna. Pokusím se vám průběh tohoto netradičního závodu přiblížit z pohledu účastníka, bojujícího za čest Aeroklubu Raná (za tu naštěstí bojovalo lidí více, Jaromír Hendrych s M35 a Ulf Kern s Cobrou, jinak byl početně zastoupen domácí Aeroklub Hronov, nedaleký Broumov a tradiční účastníci z Medlánek).

Letos se na gridu sešlo 29 historických kluzáků, převyšoval typ VT 116 Orlík 2, ale zastoupeny byly i starší verze třemi VT 16, polské konstrukce po dvou Pirátech, jedné Foce 5 a Cobře a taktéž se na startu objevily i dvě Ka 6, z toho jedna až daleké Velké Británie. V pátek v předvečer závodu přecházela od západu studená fronta, která nám raňákům znemožnila vyrazit v dešti na cestu s odkrytými patrany a tak jsme vyrazily až v sobotu ráno. Jelikož počasí nestálo za nic, nikterak jsme nespěchali. Počasí se však na hraně Orlických hor začalo výrazně lepšit a s naším příjezdem na letiště do Velkého Poříčí již první Orlíky startovaly vstříc první disciplíně. Bylo to AAT na 1:45. S povzdechy jsme se jaly skládat ranské Orly a vrhly se značně opožděně na start. Páskou jsem prolétával ve třičtvrtě na pět a Míra ještě později, což nám neumožnilo zadanou trať oblétnout. Ten den vyhrál Jan Šindelář z AK Kunovice před Ondrou Bláhou z Letňan a domácí juniorskou vycházející hvězdou Davidem Machem, všichni na VT116. V neděli byl vyhlášen racing na 147 km, celkem slibné počasí se směrem na západ kazilo, jen polovina dosáhla 1.OB Jilemnice a větroně se začaly hrnout z oblohy jak potrefené husy. Trať zázračně oblétl pouze David Mach, zbytek seděl po polích a letištích, většina v Trutnově a Vrchlabí, pouze dalších pět jich bylo v poli na dokluzu k cílovému kruhu.  Ale ta správná invaze Orlíků do Vrchlabí měla teprve přijít. V pondělí bylo vyhlášeno AAT na 2:00 a já se jal závodit. Bohužel po návratu z prvního prostoru se obloha zakryla nepříjemnými cirry a já se nemohl vyhrabat z přízemních výšek, abych mohl pokračovat po hřebenu Olrických hor vstříc Suchému vrchu. Když jsem se počtvrté sbíral z úrovně šišek, vzdal jsem a přistál v Pořící. Tam ze stejného důvodu přistál i Míra s M35, ale po krátké pauze po odsunutí šlemu opět odstartoval a skoro celou trať obletěl podruhé, bohužel přistál v Novém Městě. Ten den vyhrál Michal Janda z Broumova před Milanem Svobodou z Chotěboře a Davidem Machem, všichni na VT116. Tuto disciplínu poprvé letěl i Ulf Kern, který večer předtím dorazil z IVGR z Velké Británie, ale pro poruchu loggeru zabodoval pouze částečně.

Následoval kýžený den odpočinku, který jsme strávili aktivně výletem na Doly a Makov, odpoledne byl organizovaný výlet na letiště Vysokov u Náchoda, kde sídlí Náchodský Aeroklub a kde se takénachází stylová letecká hospůdka U vrtule. Den volna byl skvělý, ale vědět, že už se nám dalšího nedostane, asi by jsme k němu přistupovali s výrazně menší aktivitou. Na středu se po přechodu fronty očekávalo velmi pěkné počasí, které by se mělo nadále lepšit. Pořadatelé tedy neváhali a vyhlásili racing na 239 km. Odpočatý a s dobrým výhledem na pěkné počasí jsem vyrazil kupředu k prvnímu otočnému bodu, vrcholu Žalý západně od Vrchlabí. Cestou ke Krkonošům bylo vidět, že oblačnost v jejich blízkosti je mohutně vyvinutá, avšak vrcholky hor byly sotva pod ní vidět. Vyhnul jsem se dešťové přeháňce a zamířil ke svahům dobrat výšku. Avšak vůbec nic. Klidným klouzavým letem jsem dolétl nad vrchlabské letiště, kde jak jsem si pomyslel probíhalo nejspíše nějaké plachtařské soustředění. Letiště bylo totiž plné větroňů a mezi nimi jsem občas zahlédl i povědomé tvary Orlíků. A jelikož jsem nezavadil ani o nuličku, společně s Bohoušem Říkalem a jeho VT16 jsme ve formaci přistáli na Vrchlabském letišti. Jaké bylo ale mé překvapení když jsem zjistil, že domnělé plachtařské soustředění je skoro celý hronovský peloton ! Nakonec nás zde přistálo 29, z 29 Orlíků a z 12 plastoňů Poháru Petra Fialy. Nejsmutnější ale bylo, že jsme se celý den dívali na jih, kde byla skutečná plachtařská džamahírije, zatímco temné mraky nad Vrchlabím nám slibovaly jen déšť. Z tenat vrchu Žalý se dostali jen Jan Šindelář, David Mach, Oldřich Slavíček (AK Hronov) a Jiří Tomíček (AK Dvůr Králové), který ovšem přistál v Trutnově, tedy trať dokončili pouze tito tři. Byla to velká škoda, už jen proto, že následující den ve čtvrtek, kdy bylo nejlepší počasí roku, pořadatelé umravněni tímto debaklem vyhlásili „pouze“ racing na 203 km. Byla to prostě jízda jak z učebnice. Vyhrál David Mach s rychlostí 85,0 km/h před Miroslavem Štěpánem ze Žamberka (83,2 km/h) a Mírou Hendrychem na M35 s nejvyšší rychlostí 87,6 km/h. A protože jsme prolétávali páskou krátce po třetí hodině odpolední, velmi nás zamrzelo, že se promrhala velká příležitost letět VUT 300. Jediný, kdo byl opravdu spokojen byl Wolfgang Sluka z AK Liberec, který se již ráno rozhodl letět ne soutěžní disciplínu Orlíků ale třístovku Poháru plastoňů a poté co prolétl páskou v půl páte odpoledne, rozhodl se tuto trať ještě natáhnout někam na západ. Přistál k sedmé večerní po uletění 473 km. Skutečně obdivuhodný výkon na VT116 !

V pátek se již očekávalo výrazně sušší počasí, vyhlásila se tedy šestá disciplína AAT na 2:00, po Orlických horách a Broumovských stěnách, kde se očekávalo termické počasí. Na hřebenech byly dokonce i kumuly a nečekaně pohodovou disciplínu vyhrál Jan Šindelář před Miroslavem Štěpánem a Oldřichem Slavíčkem. V sobotu se očekávalo podobné spíše horší počasí ale přesto se nakonec i přes zjevnou únavu ve tvářích některých závodníků pískla podobná disciplína AAT na 1:45. Prvních pět odstartovaných Orlíků se nechytlo a přistálo včetně mne, ale ti ostatní se rozhodli letět znovu, já se už ale viděl u vody. Jižní vítr s kombinací Broumovských stěn se stal několika závodníkům osudným, ale posedali na letištích v Poříčí a Broumově. Poslední disciplínu vyhrál Milan Svoboda z Chotěboře před Hansem Jürgenem Krausem a Davidem Machem. Milan Svoboda (druhý toho jména, ten starší z AK Letkov závodil s Ka 6 a skončil celkově 21.) se tak dostal na bednu na druhé místo a do čtvrté pozice odsunul Michala Jandu z Broumova. Třetí skončil Jan Šindelář a závody zcela zaslouženě vyhrál mladý David Mach. Pohár tedy po dlouhých letech doputoval zpět domů do Hronova. Večer nám zaduněly kytary Míry Hendrycha a s Variantem přilétnutého Honzy Seiferta, druhý den dopoledne slavnostní vyhlášení, kde jsme obdrželi k památečním trikům i krásné Orlíkovské pexeso a omalovánky. Závody to byly pěkné, počasí nám i přálo, nikdo neublížil svým dřevěným miláčkům, prostě velmi povedená akce ! Termoskovi a pořadatelům veliké díky.

Napsal: Tomáš Mezera

HOP2013-Vrchlabí HOP2013-Vlčák a vlčice HOP2013-před hangárem HOP2013-náladovka před startem HOP2013-Na gridu HOP2013-Výprava do Vrchlabí

Author: admin Moršák

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.