14.8.2014 se nad Ranským kopcem objevil zajímavý stroj, který zde i posléze přistál a strávil na Ranském letišti noc. Odkud se vzal? Kde je ten klasický zvuk motoru? Proč nebude tankovat palivo na další cestu? Odpověď mi zcela náhodou dal cca 40 minut před odjezdem na letiště časopis PILOT.
Úryvek redakce níže byl převzat z časopisu PILOT 8/2014
25. července v Letňanech zahájil Martin Štěpánek s elektroletem Phönix Elektra etapový let dlouhý 700 mil(cca 1300 km). Cílem letu je vyzkoušet praktickou použitelnost letounu poháněného elektromotorem k běžnému cestování. Jednotlivé zastávky letu jsou voleny na místech pro letce zajímavých. Pilot Elektry a s ním i tým Jana Kisse, který o letu natáčí dokumentární film, navštíví letecké muzeum v Mladé Boleslavi, setká se s vojenskými piloty v Čáslavi, navštíví Mekku českého bezmotorového létání Ranou a mnoho dalších míst. Vzlet k další etapě je plánován na 14.srpna z Vodochod.
Ladné křivky trupu. Křídlo stroje použito z kluzáku DISKUS CS s upraveným flaperonem. Klapka s výchylkou +10/-3 probíhá po celé odtokové hraně křídla. V budoucnu se myslí i na nástavce, které zvětší rozpětí na 18m. Hned při prvním pohledu do kabiny mne zaujal velký otočný potenciometr místo plynové přípusti. Letoun pohání 38kg baterie. Dle informací pilota se „motorový“ dolet v této chvíli pohybuje kolem 40km.
Jako čistokrevný plachtař jsem se nemohl po shlédnutí stroje ubránit myšlence, že tento směr hledání pohonu (potřebného při návratu z přeletů) je právě pro plachtaře ta správná volba. Držíme týmu palce v dalším posouvání hranic pomyslné čáry doletu a budeme se těšit na další novinky v této oblasti.
Autor se nazývá čistokrevným plachtařem?? …a to po té co sedá do ULL ??