Seznam přihlášených a ubytování naleznete zde: https://goo.gl/dOAjc7
Zahájení plachtařské oldtimer sezóny gumovými starty v rozsahu historické zkoušky „A“. K dispozici bude převážně ranský SG-38 OK-A910 bez gondoly. Účastníci si mohou přivézt a používat své kluzáky „žbrlinkové“ kategorie. Podmínkou je jejich schválená letová způsobilost. Podle počtu účastníků po splnění základních pěti startů gumou, možnost dalších vzletů na UL navijáku nebo aerovleků.
Termín akce:
29.4. 2015-1.5. 2016
1. Osoby a obsazení
Šéfinstruktor – Tomáš Barva
Instruktoři – Tomáš Barva („praktický instruktorský kurz“).
Asistenti instruktorů – Jan Krejčí (bez instr. oprávnění, ale zkušený v tomto způsobu létání) a Josef Mezera (instr. ULa a také s bohatou zkušeností se starty gumou).
UL naviják – naši němečtí kolegové Gerhard a Ulf. Bar, jídlo, občerstvení – Jan Krejčí
Na dodržování obecně platných předpisů dohlédne VLP Tomáš Mezera (taktéž vlekař UL).
2. Přihlášky, ubytování – info@aeroklubrana.cz
3. Metodika a předpisy
- Výtah z „Letové příručky kluzáku SG-38“, zpracované Jířím Leníkem a schválené AeČR 6. 10. 2000.
- „Metodika pro starty gumou“ pro německé účastníky zpracovaná Alexandrem Görnitzem.
- „Letová příručka a provozní návod pro kluzák HdT“ str. 12 až 32.
4. Ceny
Budou stejné jako minulý rok viz. leták níže.
RANSKÉ JARNÍ GUMOVÁNÍ
Po dlouhých třech letech se opět na Rané rozezněly povely : „napínat… běžet… pustit“ a to při v naších
krajích nevídané letecké činnosti, ranském jarním gumování. Akce se domluvila poměrně na poslední chvíli a
podařilo se jí uskutečnit jen díky našim kamarádům z Medlánek, kteří nám poskytli originál gumové lano. A
tak jsme využili prodlouženého prvomájového víkendu a opravdu jsme touto dnes již neobvyklou
plachtařskou činností strávili všechny tři dny, i když intenzita provozu měla s našimi ochablými svaly spíše
sestupnou tendenci. První den v pátek byl poprvé letos složen cvičný kluzák SG-38 OK-A910 Jiřího Leníka
pod zataženou oblohu po dešti a po proškolení se nadšení účastníci vrhli do gumových startů na mírně
svažité rovině v prostoru příčné pojížděčky letiště Raná. To vše pod vedením instruktora Tomáše Barvy a
zkušeného startéra Josefa Mezery. Šlo především o procvičení celé startovní procedury než o délku letu,
která se pohybovala od smyků s těmi nejtěžšími po lety do asi 2 až 3m výšky s těmi nejlehčími. U lan bylo
standartně po 4 silácích, vyjímečně byla povolána ještě pátá dvojice. A protože se první den shromáždilo 12
chtivých letců, po odlétání dvou rund jsme se posilnili obědem a vyrazili na historickou „A“ mez již přímo na
úpatí hory Raná, kde jsme do naprostého zemdlení odlétali ještě jednu rundu. Z tohoto místa se skutečně
před válkou a těsně po ní létaly lety na splnění plachtařského odznaku s jedním rackem, tedy úloha
přímočarý klouzavý let. Večer nás bolelo úplně všechno a to jsme na „A“ mezi zapojili do zpětného odtahu
kluzáku i automobil. V sobotu jsme začali podstatně dříve, ale do poklidného létání z „A“ meze nás plachtaře
začal rozčilovat výskyt nádherně namalovaných bílých kumulů na azurově modré obloze, takže jsme nakonec
po 14 letcích odlétali dvě rundy a s přestávkou na pozdní oběd přerušili létání po staru z důvodu výborného
plachtařského počasí. Vytáhli jsme většinu ranského hangáru, včetně dřevěných historických kluzáků a do
večera si ještě i pěkně zakroužili, na přelety to ovšem už v půl čtvrté s dřeváky nebylo. Neděle byla pro
změnu velmi zachmuřená s těžkými oblaky zvěstujícími déšť a protože na Rané zůstalo již jen devět
letuchtivých borců, zvolili jsme již modernější, ale neméně zajímavý způsob startu – autovleky za robustní
Zafirou. Což některým konečně umožnilo si vyzkoušet s SGéčkem i zatáčky a poměrně strmý let po okruhu.
Bohužel odpoledne došlo při kratším rozpočtu k nežádoucímu přejetí meze mezi polem a letištěm, jehož
následkem bylo zlomení přistávací lyže a tak byl tento gumovací víkend definitivně ukončen.
Této třídenní akce se zúčastnilo a tedy si vše i odpracovalo celkem 21 pilotů, z toho 14 domácích raňáků.
Nalétalo se 66 gumových startů a 16 autovleků. Akce se osvědčila, jsem přesvědčen, že se nám jí podaří
příští rok opět uskutečnit s tím, že dáme dlouho dopředu znát (nejspíše podobný) termín pro případné
zájemce o toto vyjímečné létání po staru.
Tomáš Mezera POTK