Jarní gumování 2016

  • 08:00

RA_gumovani_logo_PNG-Transparentni_2016_v2

Seznam přihlášených a ubytování naleznete zde: https://goo.gl/dOAjc7

 

SG_38_instruktor

 

Zahájení plachtařské oldtimer sezóny gumovými starty v rozsahu historické zkoušky „A“. K dispozici bude převážně ranský SG-38 OK-A910 bez gondoly. Účastníci si mohou přivézt a používat své kluzáky „žbrlinkové“ kategorie. Podmínkou je jejich schválená letová způsobilost. Podle počtu účastníků po splnění základních pěti startů gumou, možnost dalších vzletů na UL navijáku nebo aerovleků.

 

 

 

 

Termín akce:

29.4. 2015-1.5. 2016

1. Osoby a obsazení

Šéfinstruktor – Tomáš Barva

Instruktoři –  Tomáš Barva („praktický instruktorský kurz“).

Asistenti instruktorů – Jan Krejčí (bez instr. oprávnění, ale zkušený v tomto způsobu létání) a Josef Mezera (instr. ULa a také s bohatou zkušeností se starty gumou).

UL naviják – naši němečtí kolegové Gerhard a Ulf. Bar, jídlo, občerstvení – Jan Krejčí

Na dodržování obecně platných předpisů dohlédne VLP Tomáš Mezera (taktéž vlekař UL).

 

2. Přihlášky, ubytování –     info@aeroklubrana.cz

 

3. Metodika a předpisy

  • Výtah z „Letové příručky kluzáku SG-38“, zpracované Jířím Leníkem a schválené AeČR 6. 10. 2000.
  • „Metodika pro starty gumou“ pro německé účastníky zpracovaná Alexandrem Görnitzem.
  • „Letová příručka a provozní návod pro kluzák HdT“ str. 12 až 32.

4. Ceny

Budou stejné jako minulý rok viz. leták níže.

gumovaniinfo_2015

Web Jarního gumování

 

RANSKÉ JARNÍ GUMOVÁNÍ

Po dlouhých třech letech se opět na Rané rozezněly povely : „napínat… běžet… pustit“ a to při v naších

krajích nevídané letecké činnosti, ranském jarním gumování. Akce se domluvila poměrně na poslední chvíli a

podařilo se jí uskutečnit jen díky našim kamarádům z Medlánek, kteří nám poskytli originál gumové lano. A

tak jsme využili prodlouženého prvomájového víkendu a opravdu jsme touto dnes již neobvyklou

plachtařskou činností strávili všechny tři dny, i když intenzita provozu měla s našimi ochablými svaly spíše

sestupnou tendenci. První den v pátek byl poprvé letos složen cvičný kluzák SG-38 OK-A910 Jiřího Leníka

pod zataženou oblohu po dešti a po proškolení se nadšení účastníci vrhli do gumových startů na mírně

svažité rovině v prostoru příčné pojížděčky letiště Raná. To vše pod vedením instruktora Tomáše Barvy a

zkušeného startéra Josefa Mezery. Šlo především o procvičení celé startovní procedury než o délku letu,

která se pohybovala od smyků s těmi nejtěžšími po lety do asi 2 až 3m výšky s těmi nejlehčími. U lan bylo

standartně po 4 silácích, vyjímečně byla povolána ještě pátá dvojice. A protože se první den shromáždilo 12

chtivých letců, po odlétání dvou rund jsme se posilnili obědem a vyrazili na historickou „A“ mez již přímo na

úpatí hory Raná, kde jsme do naprostého zemdlení odlétali ještě jednu rundu. Z tohoto místa se skutečně

před válkou a těsně po ní létaly lety na splnění plachtařského odznaku s jedním rackem, tedy úloha

přímočarý klouzavý let. Večer nás bolelo úplně všechno a to jsme na „A“ mezi zapojili do zpětného odtahu

kluzáku i automobil. V sobotu jsme začali podstatně dříve, ale do poklidného létání z „A“ meze nás plachtaře

začal rozčilovat výskyt nádherně namalovaných bílých kumulů na azurově modré obloze, takže jsme nakonec

po 14 letcích odlétali dvě rundy a s přestávkou na pozdní oběd přerušili létání po staru z důvodu výborného

plachtařského počasí. Vytáhli jsme většinu ranského hangáru, včetně dřevěných historických kluzáků a do

večera si ještě i pěkně zakroužili, na přelety to ovšem už v půl čtvrté s dřeváky nebylo. Neděle byla pro

změnu velmi zachmuřená s těžkými oblaky zvěstujícími déšť a protože na Rané zůstalo již jen devět

letuchtivých borců, zvolili jsme již modernější, ale neméně zajímavý způsob startu – autovleky za robustní

Zafirou. Což některým konečně umožnilo si vyzkoušet s SGéčkem i zatáčky a poměrně strmý let po okruhu.

Bohužel odpoledne došlo při kratším rozpočtu k nežádoucímu přejetí meze mezi polem a letištěm, jehož

následkem bylo zlomení přistávací lyže a tak byl tento gumovací víkend definitivně ukončen.

Této třídenní akce se zúčastnilo a tedy si vše i odpracovalo celkem 21 pilotů, z toho 14 domácích raňáků.

Nalétalo se 66 gumových startů a 16 autovleků. Akce se osvědčila, jsem přesvědčen, že se nám jí podaří

příští rok opět uskutečnit s tím, že dáme dlouho dopředu znát (nejspíše podobný) termín pro případné

zájemce o toto vyjímečné létání po staru.

Tomáš Mezera POTK